onsdag den 1. august 2012

Langt fra - tæt på.

Det er nu ikke en overskift på det at lave have, selvom det den nu også kunne passe ind her. 
Overskriften handler, i alt sin enkelthed om det at få affotograferet sin have, så den præsentere sig fra sin bedste side. 
For mit vedkommende handler det meget om at få symmetrien og helhedsindtrykket med. 
Jeg er ret overbevist om, at de der allerede har været i min have, gerne vil skrive under på, at haven, 
der ovenikøbet er opdelt i endnu mindre rum, ikke er det letteste at ta' billeder af. 
Det ærger mig naturligvist og jeg går da også og leger med tanken om, at holde åbent have næste år. 
For helhedsindtrykkets skyld og på vegne af alle små haver, i al almindelighed.
Nu får vi at se...

Den nye pergola, som måske ikke rigtigt kan kaldes en pergola længere,
idet at listeværker foroven ikke laver et fuldt tag.
Jeg ville gerne vise det, så i kunne se det i sin helhed, men jeg kan simpelthen ikke komme længere væk,
end der hvor jeg stod med kameraet.
Under alle omstændigheder, så er området her, blevet et rigtigt dejligt sted at være.
Jeg har fået en brændeovn hjem, som skal bygges op på en forhøjning.
Det går vi i gang med i næste uge og så skal i nok få at se.
Vi har haft en udendørs brændeovn i dette område før, men den var alt for klodset
og i øvrigt ikke særlig pæn, så den røg ud.
Siden da har vi altid savnet at kunne tænde op om aftenen, derfor er den nye, kommet ind i billedet. 
På billedet til venstre kan jeg heller ikke komme længere, for her står redskabskuret. 
Til gengæld kan jeg sagtens komme længere væk på det efterfølgende... 
Den Grønne Mil som er ved at blive plantet til. 
Det kræver lidt snilde og viden, da planterne hverken må fylde for meget 
og skal kunne tåle "hård skygge". 
Jeg har delt lidt hosta indtil videre og tænker også på at flytte et par bregner derom. 
På billedet til højre er det den sydøstlige del af haven. 
Til venstre for trappen overvejer jeg at plante en pilebladet pære (nu da jeg ikke har en).

Så er der selvfølgeligt også de ting man gerne vil gå tæt på, som denne lille guddommelighed. 
Hvide liljer er der altså noget helt særligt ved. 

Til sidst fra forhaven. 
Et par krukker op ad husmuren og den smukke limelight hortensia til sidst. 

Skulle jeg åbne havelågen, næste år ? 
En ting er sikkert - Og det er, at jeg vil finde det enormt grænseoverskridende. 
Min mand siger gør det ! Men hvad siger jeg? 
Hmmm..

15 kommentarer:

Tim Skovrup sagde ...

det med "åbne haver" har jeg også hørt herhjemme, men personligt føler jeg ikke at haven er helt klar til det endnu, men det er nærmest nok mig som ikke er klar til dette ha..ha...

Maribel sagde ...

Vad fint det är, funderar själv på en pergola, men det kanske inte blir i år, vi får se. Klart du skall öppna din trädgård, det finns mycket fint att se i den. Ha det gott /Marika

Høneballehaven sagde ...

Prøv Karina bare en enkelt dag, så kan du altid beslutte, om du vil mere. Det ser hammergodt ud det I har fået lavet nu, men jeg kan godt forstå, at med så lille en have, vil det nok virke grænseoverskridende. Til gengæld er det rart at høre, hvor begejstrede folk vil være. For det vil de helt sikkert.
Liljen er så skøn.

Morelhaven sagde ...

Jeg vil være helt vild for at se din have, så jeg stemmer afgjort ja!

Landliggeren sagde ...

Ingen tvivl om, at der vil komme mange og at de vil gå super inspirerede der fra. Måske vil der komme mange flere små haver til efter et besøg hos dig og det ville jo ikke være dårligt :-). Men jeg forstår godt dit dilemma.

/Birgitte

Susanne sagde ...

Jeg ville også være vild med at få lov til at se din have. Vi er selv den værste kritiker og jeg tror, at besøgende ser på haven på en helt anden måde end vi selv gør.

Kunne en prøve være, at invitere bloggere en dag, for at se om det kunne være noget for dig at holde åben have? LIdt ligesom Signe der har inviteret til blog-kaffe.

Hanne, Tilst sagde ...

Jeg er sikker på, at jeg ville have lyst til at se din have, hvis lejligheden byder sig. Og jeg kan tage mig sammen til få lettet r... og tage en Københavnertur.

Din have er skøn.

Bente sagde ...

Med den flotte have du har, er der da ikke noget at betænke sig på!
Sjældent har jeg set en have så harmonisk og tilplantet som din. Jeg er vild med din stil, som er meget æstetisk. Far away fra min egen...... men jeg kan godt forstå, at du betænker dig! Dog er jeg helt sikker på, at du vil være til inspiration for mange!

biehl sagde ...

Hej Karina - forstår overvejelserne/betænkelighederne! Jeg synes du har en smuk have, så det er vist ikke standarden, der er din betænkelighed. .. Måske skulle du prøve en enkelt dag som andre foreslår!?
Kh. Lone

Jette sagde ...

Hej Karina.Superflot og gennemtænkt have.Jeg synes som Susanne.Indviter bloggere først,og se så hvad der sker.jeg stiller gerne op til besøg.Smuk lilje.Knus Jette

Karina sagde ...

Hej alle
Tak for de søde ord.
Det kunne være en god model at prøve at invitere nogle bloggere først.
I har givet mig noget at tænke over, tak for det ;-)

Kh
Karina

Trine sagde ...

Håber du springer ud i en åben have næste år (eller her i sensommeren ...) Jeg vil helt sikkert kigge forbi hvis du gør. Mange hilsner fra Trine (kyllingen der finder det grænseoverskridende blot at tænke på at blogge)

EVA sagde ...

Hej Karina

Jeg synes du har en flot have. Den vil mange helt sikkert synes er meget inspirerende - det gjorde jeg i hvert fald.
En dag - for bloggerne - lyder som en super ide. Jeg kommer gerne med kage ;)

Men jeg har det som dig. Det lyder lidt vildt.

Knus
Eva

Skt. Helena sagde ...

Det er en svær beslutning kan jeg høre. Jeg kan sagtens forstå at det er grænseoverskridende. Du skal måske overveje, hvorfor du gerne vil holde Åben have - Hvad er det, du vil ha' ud af det? Og kan det blive opfyldt?
En super god ide at invitere havebloggere, da de jo godt ved, hvor stort et arbejde det er. Og så er de også tit mere interesseret i de enkelte plantenavne, plantetrivsel og aflæggere :-)

Pia Kbh. sagde ...

Hej Karina
Det skulle være mig en udsøgt fornøjelse at opleve din have!
Hilsen Pia